ATELIER DE SCRIERE CREATIVĂ

Facultatea de Litere de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați și Cenaclul Literar „Noduri și Semne” organizează, începând cu data de 15 mai 2020, un atelier de scriere creativă cu menirea de a dezvolta latura artistică a studenților universității. Prima ședință a avut loc online, pe platforma centrului de limba engleză The House of English Galați.

În deschidere a vorbit scriitorul Cezar Amariei (acompaniat de un pisoi negru și jucăuș), subliniind faptul că domeniul literaturii nu este unul fix, rigid, cu reguli dintr-un punct în altul, ci unul cât se poate de fluid. Ateliere precum acesta se organizează peste tot în lume, iar universitățile din occident au chiar programe de studii în acest sens. Așa cum era de așteptat, antrenorul în ale scrisului a atras atenția asupra faptului că opiniile sale constituie o perspectivă personală, care trebuie tratată ca atare, dar a și oferit o serie de exemple de referințe bibliografice pentru dezvoltarea firului narativ al unei proze literare, enumerând titluri mai mult sau mai puțin cunoscute publicului: „Manualul de scriere creativă”, de Nina Munteanu, „Sertarele cu ficțiune – Manual de scriere creativă”, de Simona Constantinovici.

În continuare, s-a discutat despre percepția cititorilor asupra scriitorului, despre faptul că acesta nu scrie doar sub imperiul unei revelații de moment oferită de o plimbare de relaxare prin parc, în procesul scrierii intră mai mulți factori care duc la creația propriu-zisă. De pildă, un scriitor de talia lui Sadoveanu vizita, în prealabil, locurile în care urma să plaseze acțiunea romanelor sau povestirilor sale. Privea cu atenție peisajul, obiectele, lucrurile care contau pentru povestea lui – și pe cele care nu contau – ca apoi să aleagă ce și, mai ales, cum să le „creioneze”. Un alt exemplu l-a vizat pe Maupassant și al său „Bel-Ami”, la baza căruia stă istorisirea plicticoasă a unui fost ofițer francez, dar care, preluată și nuanțată, a putut deveni o pagină importantă în istoria literaturii universale. Cezar Amariei a mai adăugat că multe idei sau scenarii din diverse opere au fost preluate și nuanțate în funcție de contextul vremii. Un exemplu elocvent a fost cel al lui Shakespeare, a cărui piesă, „Cei doi tineri din Verona”, are la bază o istorisire asemănătoare care apăruse, cu 35 de ani înainte sub pana unui alt autor. Stendhal, se știe, a preluat informația privind cazul unei femei care s-a sinucis aruncându-se în fața unui tren pentru a elabora romanul „Madame Bovary”, a cărui protagonistă reprezintă întruchiparea femeii respinse de societate, divorțate, cu un iubit mai tânăr.

 

La un moment dat, cursanții au fost rugați să ia o foaie de hârtie și un pix și să deseneze o floare. Majoritatea desenelor aveau o schiță comună – argument pentru aceea că și poveștile se constituie pe același fundament. S-au mai dat exemple de introduceri din diferite romane, majoritatea începând cu o descriere, mai rar cu un dialog, arătându-se, astfel, o altă perspectivă comună în domeniul creației literare.

Atelierul este gratuit și se va desfășura săptămânal, în perioada 15 mai – 5 iunie 2020.

Facebook: https://www.facebook.com/Noduri.si.Semne/ 

 

 

Violeta – Andreea Bobe

Împărtășește dragostea

Leave a Reply

Like our facebook page to receive future updates.