Școala de acasă…o provocare pentru toți
Sunt vremuri dificile pentru toți. Este o perioadă de incertitudine și o provocare pentru toți actorii principali ai procesului instructiv – educativ: cadre didactice, elevi, dar și părinți.
Dacă atunci când ne aflăm în sala de clasă ne străduiam cu toții să realizăm lecții atractive și interesante pentru ca elevii să se implice activ în timpul orei, acum cred că provocarea este mult mai mare. Poate părea simplu! Știm că elevilor le place să stea în fața calculatoarelor, tabletelor ori smartphone–urilor. Da, e adevărat! Dar nu pentru a învăța, ci pentru a se juca!… Și dacă înainte le tot sugeram părinților în orele de consiliere sau la ședințe că trebuie să găsească soluții pentru ca elevii să nu stea mult în fața calculatorului, iată că acum e nevoie de acest lucru, iar misiunea noastră devine și mai grea. Cum să găsim un echilibru între ceea ce credeam înainte că e bine și ce trebuie să facem în această perioadă, cât să le cerem elevilor, cât stau în fața device-urilor. O perioadă de incertitudine. Cât va dura „școala de acasă”? Ce trebuie să facem? Să predăm sau să consolidăm ceea ce am predat în sala de clasă? Cum să ne facem înțeleși de la distanță?
Pentru noi, cadrele didactice, este o muncă asiduă deoarece a trebuit să ne adaptăm acestei noi realități. De asemenea, este adevărat că nu toate cadrele didactice pot ține pasul cu evoluția tehnologiei așa cum o fac elevii care se știe că sunt nativ digitali. Am căutat răspunsuri și soluții de rezolvare a acestei situații nedorite și neașteptate. Ne-au venit în ajutor platformele educaționale, grupurile de facebook, whatsapp ale claselor, etc.
O altă provocare: cum relaționăm cu familiile elevilor. Relația școlii cu familia este foarte importantă și în această perioadă devine mult mai strânsă, iar rolul fiecăreia în formarea elevului se reliefează și mai bine. Numai o bună legătură între școală și familie poate fi soluția pentru a trece cu bine peste această perioadă și educația elevului să nu aibă de suferit.
Pentru noi învățătorii relația cu familia s-a îmbunătățit deoarece aceștia pot fi prezenți în mod real în activitatea de învățare fiind administratorii paginilor de pe net.
Personal am avut în toată această perioadă parte și de experiențe deosebite, care m-au surprins plăcut.
Am putut observa elevii și familiile acestora dintr-o altă perspectivă. Elevi care în sala de clasă nu s-au evidențiat, nu erau foarte activi, fiind mai timizi, au devenit în această perioadă activi și serioși. Poate durata orei de curs nu favoriza evidențierea tuturor elevilor….Cine știe? Acum nemaifiind încorsetați de oră și de rigoarea sălii de clasă lucrurile se văd altfel. Sunt și câțiva părinți care nu păreau a înțelege menirea școlii, iar acum sunt foarte cooperanți. Totul este pentru binele copiilor!
Și noi, cadrele didactice, și elevii așteptăm cu nerăbdare să ne întoarcem la școală unde ne putem îmbrățișa, simți emoția în stare pură!
Prof. înv. primar Doina Florentina Cojocaru